قاعده مهم تدریج در تبلیغ چیست؟
چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۶از جمله روش های موثر در تبلیغ این است که مبلغ خود را دردآشنای مردم احساس کند و در هر جا به مناسبت و حسب نیاز، آگاهی دهد و راهنمایی کند. برخورد او طبیبانه و دلسوزانه باشد، یعنی هم جهت عاطفی و روانی افراد را و هم شیوه تدریج را، که طبیب در ارتباط با بیمار خود به کار می گیرد، رعایت نماید.
اگر بیماری را نزد پزشکی آوردند که پای او شکسته و هم انگشت دست او زخم برداشته و هم ضایعه قلبی دارد؛ طبیب برای حفظ جان مریض و نجات او از مرگ، اول به سراغ معالجه قلب او می رود تا نخست جریان خون را که عامل حیاتی او است برقرار سازد و بعد به سراغ بیماری هایی می رود که نقش مستقیمی در هلاکت بیمار ندارند.
یک مبلغ نیز اگر با گمراه یا گناهکاری برخورد کند که هم انحراف اعتقادی دارد و هم اعمال و رفتار گمراهانه و هم اخلاق و صفات فاسد، نخست باید به سراغ انحراف اعتقادی او برود، که حیات انسانی او را در معرض نابودی قرار می دهد و پس از آن مسایل عملی و اخلاقی او را رسیدگی کند.
قرآن کریم هم در مورد نجات انسان ها، در ابتدا به سراغ اصلاح عقیده و افکار آنها می رود و آن گاه اعمال و اخلاق را تنظیم می نماید. الته در زمینه اخلاق هم همین مساله تدریجی بودن را رعایت می کند و سلسله مراتب نیز در آنجا رعایت می شود.