بخش اول
شیخ مفید از عبدالله بن عباس روایت می کند که گفت: «برای علی بن ابیطالب علیه السلام چهار فضیلت است که برای دیگری نیست:
او نخستین کسی است که در میان عرب و غیر عرب با پیامبر صلوات الله علیه و آله و سلم نماز گزارد.
او پرچمدار پیامبر صلوات الله علیه و آله و سلم در همه جنگها بود.
او کسی است که در جنگ احد در کنار رسول خدا در میدان نبرد ثابت قدم مانده ولی دیگران گریختند.
او تنها کسی بود که داخل قبر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم شد و بدن آن حضرت را در قبر گذاشت.»
ابن اثیر و همچنین علامه مجلسی نوشته اند: پس از جنگ احد، پیک وحی فرود آمد و فداکاری، شجاعت و ایثار علی علیه السلام را ستایش کرد و در میان میدان ندایی شنیده شد که مضمون آن چنین بود:
لا فتی الا علی
لا سیف الا ذوالفقار
بخش دوم
علماء شیعه و اهل سنت به اتفاق آراء معتقدند امیر المومنین علی علیه السلام در داخل کعبه به دنیا آمده و این فضیلت فقط منحصر به او است.
نظر برخی علمای اهل سنت:
حاکم نیشابوری
«اخبار در مورد اینکه فاطمه بنت اسد «علی بن ابیطالب» را در خانه کعبه به دنیا آورد، در حد تواتر است.»
علامه ابن جوزی حنفی
«فاطمه بنت اسد در حال طواف خانه خدا بود که درد زایمان او را فراگرفت. در همین حال درب کعبه باز شد و فاطمه داخل کعبه گشت و در آنجا علی علیه السلام را به دنیا آورد.»
عباس محمود عقاد مصری
«علی علیه السلام در داخل کعبه به دنیا آمد و خداوند به او عنایتی فرمود که هرگز بر بتها سجده نکرد..»
نظر علمای شیعه:
سید رضی
«ولادت علی علیه السلام در مکه و در خانه خدا.. بود و من کسی را مانند علی بن ابیطالب علیه السلام در خانه کعبه به دنیا آمده باشد، نمی شناسم.»
مرحوم طبرسی
«هرگز کسی مانند علی علیه السلام در خانه کعبه به دنیا نیامده است..»
شیخ مفید
«علی علیه السلام.. در مکه و در داخل بیت الله الحرام به دنیا آمد. نه کسی قبل از او و نه کسی بعد از او به این مقام مفتخر نشده است.»
کعبه امروز تماشاگه اهل نظر است
کز سراپرده حق نور خدا جلوه گر است
دادخواهان جهان را ز حرم مژده رسید
که عیان موکب مسعود شه دادگر است
بخش سوم
در جنگ خندق نبرد میان علی علیه السلام با پسر عبدود به سرنوشت اسلام و کفر گره خورده بود زیرا اگر علی علیه السلام شکست می خورد، اسلام در واقع شکست خورده بود و اگر عمر بن عبدود کشته می شد کفر از بین می رفت و اسلام عزت می گرفت.
پیامبر گرامی اسلام با الهام از وحی الهی، فداکاری علی علیه السلام را در آن روز چنین ارزیابی کرد و فرمود:
«ارزش کشتن عمر بن عبدود به دست علی علیه السلام از عبادت جهانیان برتر است.»
علامه حلبی شافعه در کتاب خود می نویسد:
«چرا شمشیر علی بن ابیطالب علیه السلام از عبادت جن و انس بالاتر نباشد در حالیکه کشتن او موجب پیروزی اسلام و شکست کافران شد.»
در جنگ خیبر تمامی قلعه ها به دست سپاهیان اسلام فتح گردید و دو قلعه مهم به نام های «وطیح» و «سلالم» باقی مانده بود که یهودیان خیبر تمام قوا و نیروی خود را به کار گرفتند تا از این دو دژمستحکم نگهداری کنند.
در یکی از روزها پیامبر اسلام پرچم فتح را به دست ابوبکر سپرد و به او دستور پیشروی داد. ابوبکر با گروهی به جانب قلعه حرکت کرد اما پس از مدتی پشت به جبهه کرده و از میدان نبرد فرار کرد.
روز دیگز پیامبر صلوات الله علیه و آله فرماندهی لشگر را به عهده عمر بن خطاب گذاشتو او نیز چون دوست خود در غروب آفتاب صحنه نبر را رها کرد و به پایگاه اسلام بازگشت.
پیامبر سخت ناراحت شد و فرمود: «به خواست خدا فردا پرچم را به دست کسی می دهم که هرگز فرار نمی کند. مردی است که خدا و رسولش را دوست دارد و خدا و رسولش نیز او را دوست دارند و از جبهه باز نمی گردد تا خداوند فتح و پیروزی را به دست او قرار دهد.»
روز بعد سردار شکست ناپذیر اسلام علی بن ابیطالب علیه السلام به سوی قلعه دشمن شتافت و قلعه را فتح نمود.
منابع:
سیره حلبی – ج2
سیره ابن هشام – ج3
-مستدرک حاکم نیشابوری – ج3
-تذکره الخواص
-عبقریه الامام علی علیه السلام
-الغدیر – ج6
-خصایص الایمه
-ارشاد مفید – ج1
کتاب «مظهر ولایت» اثر سید اصغر ناظم زاده قمی
بحار الانوار – ج20
کامل ابن اثیر – ج 1
ارشاد مفید – ج1