کد مطلب: 70135 تعداد بازدید: ۲۳۰

مدرسه علمیه الغدیر

ضرورت بازآفرینی میراث گرانبهای علمی شیعه در عصر حاضر

یکشنبه ۲ دى ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۸:۳۹
حجت الاسلام و المسلمین علوی: «میراث علمی شیعه، چیزی فراتر از زمان و مکان است.»

بنابر گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه الغدیر خواهران؛ به مناسب هفته پژوهش، در روز چهارشنبه 28/9/97 نشست «بازآفرینی میراث گرانبهای علمی»  با حضور استاد حوزه و دانشگاه حجت الاسلام و المسلمین سید حسن علوی در این مدرسه علمیه برگزار گردید.

در این نشست آقای علوی با تاکید بر ضرورت فهم صحیح از موضوع گفت: «به جهت اینکه سیر بحث بخواهد صحیح پیش برود باید فلسفه وجودی آن موضوع را درک کنید. بنابر این در ابتدا باید بدانیم بازآفرینی به چه معنا است؟ و منظور از میراث علمی چیست؟ میراث علمی اعم است از قرآن کریم که مهم ترین میراث ما است و به ترتیب می آید تا روایات ائمه علیهما السلام و تا تفاسیر،  رساله های اخلاقی توحیدی و حتی برنامه های عبادی را نیز شامل می شود. احکام فردی، اجتماعی و مباحث حکومت اسلامی و خانواده نیز تحت این موضوع قرار می گیرد. بنابراین ضرورت دارد تا بدانیم به طور دقیق کدام بخش را می خواهیم بازآفرینی کنیم؟ »

وی میراث علمی شیعه را به دو بخشِ میراث معصومین علیهما السلام و میراث اجتهاد شده از کلام معصومین علیهما السلام تقسیم کرده و سپس در زمینه تبیین معنای «بازآفرینی» به شرح پیش فرضی پرداخت که آن را نظریه گروه «سنت گرایان محض» نامید و در این راستا افزود: «این عده می گویند که بازخوانی یعنی رجوع به قرآن و عترت. وظیفه ما این است که این میراث گرانبها را از متروک ماندن و محجور شدن نجات دهیم.

 از دید این گروه، مشکل اصلی در این زمینه که امروز گفته می شود دین نمی تواند پاسخگوی نیازهای جامعه باشد این است که طلاب روحیه جهادی طلبگی خود را از دست داده اند و آن طور که باید در علوم تفکر و تعقل نمی کنند تا درک صحیحی از آن به دست بیاورند. از دید این گروه، اشکال فقط در فضای اجتماعی و کار، فضای تبلیغاتی و زمان است.»

وی در تقسیم بندی دیگری، «میراث» را فراعصری و فرامکانی دانست و ابراز داشت: «قرآن آن قدر کلی و چکیده حرف زده که می بینیم در زمان نزول قرآن، ذره ای از منش و ادبیات عرب جاهلی، باورها و عقاید علمی آن زمان و عرفیات رایج آن عصر در این کتاب آسمانی وارد نشده است. این فا عصری است. اما در بخش دوم یعنی میراث معصومین علیهما السلام یک بخش است که معصوم به طور مستقیم چیزی نگفته و بر اساس مراجعات مردم و یا فضای رایج جامعه و آن نوع پرسشگری خاصی که در آن دوره وجود داشته به بیان مسائل پرداخته است؛ مانند صحیفه سجادیه و یا نهج البلاغه که خطبه شقشقیه یا نامه مالک اشتر یک سیاست نامه جامع است. بنابر این چون فضای جامعه تغییر کرده این ها نیز متنش فرق می کند و متاثر از محیط است.»

وی افزود: «میراث علمی شیعه در طول عصرهای مختلف به دست خود بشر سوزانده شده و یا به نحوی از بین رفته است. شیخ طوسی یکصد هزار میراث مکتوب داشته است. خب، این ها چه شده؟! صدها میراث حدیثی شیعه اکنون دیگر وجود ندارد! این ها دردهای تاریخی ماست که در طول تاریخ بشر، بزرگترین مشکل و مانع سعادت و پیشرفت علمی انسان، خودش بوده است! »

وی با اشاره به ضرورت بحث از بازآفرینی میراث علمی شیعه در این دوران ابراز داشت: «مساله پیشرفت و تغییر سبک زندگی بشر از قرن هفدهم آغاز شد. زمانی که جهان تقریبا به سمت تک قطبی شدن پیش رفت و بشر دشمنی به نام «بشر» نداشت! در این دوران بود که0 توانست به سمت مطالعات علمی برود. تا قرن هفدهم، سبک زندگی بشر خیلی تغییر نکرده بود. فلذا بسیاری از موضوعات برای بشر در جامعه مطرح نبود و یا اگر بود به طور ساده بود و این پیچیدگی خاص امروزی دا نداشت؛ اگر چه درروایات اسلامی به طور کلی ذکر شده بود. بنابراین متون در بخش دوم شدیدا ضرورت دارد که بازخوانی بشود.»

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن علوی در خاتمه بحث خود بر بازخوانی و بازآفرینی متون در این بخش تاکید کرد و ادامه مباحث خود در این زمینه را به جلسه دوم از این موضوع موکول نمود که در آن جلسه به نتیجه گیری از مجموع مباحث مطرح شده در این زمینه نیز پرداخته خواهد شد.

لازم به ذکر است که جلسه دوم (پایانی) این نشست در روز چهارشنبه 13/10/97 در سالن اجتماعات مدرسه علمیه الغدیر خواهران برگزار شده و حضور برای عموم علاقه مندان آزاد می باشد.

 

نشانی: تهران - خیابان 17 شهریور - خ عبدالرضا شیرازی(آبشار سابق) - خیابان سماواتی - انتهای خیابان رغبتی - کوچه پارس غربی