کد مطلب: 24395 تعداد بازدید: ۱۳۲

رژیم مصرف رسانه ای

یکشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۷
قبل از ورود به این بحث شاید بهتر است برای چند لحظه به میزان و نوع مصرف خود از شبکه ها فکر کنید!

همه ما درباره نحوه غذا خوردنمان بارها و بارها تصمیم گرفته ایم. افرادی که چاق هستند رژیم سبزیجات، غذاهای کم کالری و کم چرب را در برنامه غذایی خود قرار می دهند و افراد لاغر که تمایل زیادی دارند چاق شوند سعی می کنند کمی پر خوری کنند!اما آیا شما درباره مصرف رسانه ای خود رژیمی داشته اید؟ مثلا شده تا به حال تصمیم بگیرید کمتر به شبکه های اجتماعی سر بزنید و یا زمانی بیشتری را در روز صرف مطالعه اخبار خبرگزاری ها کنید؟  داشتن یک رژیم مصرف رسانه خیلی اهمیت دارد. من هیچگاه نمی گویم از شبکه های اجتماعی استفاده نکنید. البته میدانیم رژیم به معنای عدم استفاده نیست، رژیم به معنای درست استفاده کردن است. قبل از ورود به این بحث شاید بهتر است برای چند لحظه به میزان و نوع مصرف خود از شبکه ها فکر کنید.

 

مثالی میزنیم؛

 

شما وقتی وارد شبکه های اجتماعی می شوید، در وهله اول دوستانتان را پیدا می کنید. همکلاسی های مدرسه، دوستان قدیمی، اعضای خانواده، معلمان خود و... اگر شما 100 دوست در شبکه های اجتماعی داشته باشید و روزانه هر یک از این دوستان شما یک مطلب در صفحه خود قرار دهند یعنی شما روزانه 100 مطلب در صفحه خود از دوستانتان می بینید. (مطمئن هستیم برخی از دوستان شما روزانه چندین مطلب می گذارند)، همچنین به تعداد مطالب روزانه در صفحاتی که مورد پسند قرار داده اید، فکر کنید! شما فقط برای مشاهده عکس دوستانتان و یا خواندن مطالب آنها در صورتی که برای هر مطلب یک دقیقه صرف کنید نیازمند 100 دقیقه زمان هستید.

 

خواندن مطالب آن ها در صورتی که برای هر مطلب یک دقیقه صرف کنید نیازمند 100 دقیقه زمان هستید. یعنی از 24 ساعت شبانه روز 100 دقیقه در شبکه های اجتماعی حضور دارید. البته شما سری به صفحات مورد علاقه تان می زنید. مثلا ممکن است مدرسه شما یک صفحه در شبکه های اجتماعی داشته باشد. و یا صفحاتی که موضوعات مورد علاقه تان در آنها است مانند سرگرمی، سفر، آشپزی، آموختن زبان های بیگانه، اخبار ورز و ... شما در شبکه های اجتماعی زمانی را نیز صرف گفتگو با دوستانتان و یا قرار دادن مطالبی در صفحه خودتان می کنید. پس دقت کنید قطعا به بیشتر از 100 دقیقه زمان نیاز دارید. عجیب تر آنکه شما در یک روز از سایر رسانه ها مانند نرم افزارهای تلفن همراه، فیلم، بازی رایانه ای، تلویزیون و... نیز استفاده می کنید. یعنی برای استفاده از شبکه های اجتماعی و سایر رسانه ها شما باید کلی زمان صرف کنید. به نظر می آید باید یک تجدید نظر در مصرف رسانه ای داشته باشیم.

 

در وهله اول میتوان گفت شاید نیازی نباشد که روزانه به شبکه های اجتماعی سر بزنید. همانطور که نیازی ندارید همه سریال های تلویزیون را ببینید و یا مطالب همه روزنامه ها و خبرگزاری ها را روزانه بخوانید. دائم سر زدن به شبکه های اجتماعی حساسیت شما را بالال می برد و شما عادت پیدا می کنید حتما در برنامه های روزانه خود وقتی را صرف این شبکه ها کنید. گاهی نیاز است برای مدتی در این شبکه هاحضور نداشته باشیم تا عادت حضور مکرر در آن ها از بین برودنیازی نیست همه صفحات مورد علاقه مان را لایک کنیم تا روزانه حجم انبوهی از مطالب در صفحه ما قرار بگیرد. تاکید می کنیم درک ضرورت حضور در شبکه های اجتماعی در زندگی لازم است.

 

شبکه های اجتماعی نظیر فیسک بوک، فیس نما، اینستاگرام، کلوب و دهها شبکه دیگر تنها برای سرگرمی و گذراندن وقت و یا بهتر بگوییم اتلاف وقت نیستند. شبکه های اجتماعی ابزاری برای تسهیل انجام کارهای روزمره و فضایی برای ایجاد تغییر در زندگی است. بهتر از از تاثیر این شبکه ها بر تجارت، یادگیری، بالابردن یادگیری افراد، بهداشت، سلامت و ... غافل نشویم. بنابراین گاهی لازم است به خود گوشزد کنیم سرگرمی تنها یک دلیل از هزاران دلیلی است که می توانیم بای حضور در شبکه های اجتماعی ذکر کنیم. بهتر است از سایر سایر امکانات و ظرفیت هایی که این شبکه ها در اختیار ما قرار می دهند نیز بهترین استفاده را داشته باشیم.

نوشته های مرتبط